STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          10
        
        
          Pro město České Budějovice i okol-
        
        
          ní obce (Litvínovice, Planá), ku-
        
        
          dy dosud vede průtah silnice I/3
        
        
          a současně silnice s mezinárod-
        
        
          ním provozem E55 jako hlavní
        
        
          tah Drážďany – Praha – Linec, je
        
        
          to neskutečně dlouho očekávaný
        
        
          okamžik. Vždyť předchozí usne-
        
        
          sení vlády ČR předpokládala zahá-
        
        
          jení staveb již počátkem nového ti-
        
        
          síciletí, konkrétně usnesení vlády
        
        
          č. 528 (16. 10. 1996) počítalo se za-
        
        
          hájením v roce 2003, usnesení vlády
        
        
          č. 145 (14. 2. 2001) počítalo se za-
        
        
          hájením v roce 2005, tj. před 16,
        
        
          resp. 14 lety. Intenzity dopravy
        
        
          na průtahu mezitím dosáhly extrém-
        
        
          ních hodnot přes 40 tisíc vozidel/
        
        
          24 hod. v ulici Na Dlouhé louce
        
        
          v těsném sousedství městské památ-
        
        
          kové rezervace, nebo přes 35 tisíc
        
        
          vozidel/24 hod. na Strakonické třídě
        
        
          v sousedství Pražského sídliště.
        
        
          Stavba obchvatu, resp. celé dál-
        
        
          nice D3 však měla na cestě pří-
        
        
          pravy mnoho problémů a doslova
        
        
          „kotrmelců“. V 90. letech byla do-
        
        
          konce dálnice D3 na čas zcela vyřa-
        
        
          zena z dálniční sítě, v letech 2008-
        
        
          2012 byla připravována jako pilotní
        
        
          projekt PPP, následně byla znovu
        
        
          zařazena do financování ze  SFDI
        
        
          i s podporou fondů EU. V době
        
        
          ekonomické krize byly požadová-
        
        
          ny změny řešení ve smyslu ekono-
        
        
          mické optimalizace (např. okružní
        
        
          křižovatky nad dálnicí jako součást
        
        
          MÚK byly upraveny z řešení jed-
        
        
          noho přesypaného mostu na kom-
        
        
          binaci dvou samostatných mostů),
        
        
          teprve v roce 2015 byla uzavřena
        
        
          dohoda mezi MD ČR, ŘSD, měs-
        
        
          tem České Budějovice a Jihočes-
        
        
          kým krajem o etapovité výstav-
        
        
          bě úseku 0310/I, tj. snížení počtů
        
        
          MÚK v 1. etapě (výstavba dvou
        
        
          MÚK – MÚK Hlinsko a MÚK Ho-
        
        
          dějovice byla odsunuta do výhle-
        
        
          dové 2. etapy). V neposlední řadě
        
        
          potkalo stavbu obchvatu Českých
        
        
          Budějovic i zneplatnění již vyda-
        
        
          ných stanovisek EIA „244“, tj. sta-
        
        
          novisek vydaných dle předchozího
        
        
          zákona č. 244/1992 Sb. Naštěstí se
        
        
          podařilo v roce 2016 zařadit stav-
        
        
          by D3 0310/I a 0310/II jako prio-
        
        
          ritní dopravní záměr „D3 Obchvat
        
        
          Českých Budějovic“ do novely zá-
        
        
          kona EIA, a umožnit tak zkrácené
        
        
          řízení EIA.
        
        
          
            Stavba D3
          
        
        
          
            0310/I Úsilné – Hodějovice
          
        
        
          Závazné stanovisko MŽP ČR k vli-
        
        
          vům uvedeného prioritního doprav-
        
        
          nímu záměru  na životní prostředí
        
        
          (a to k 1. i ke 2 etapě, resp. k výhle-
        
        
          dovému řešení se všemi MÚK) by-
        
        
          lo vydáno dne 6. 1. 2017. Následně
        
        
          musely být postupně vyřízeny pro
        
        
          stavbu D3 0310/I změny územního
        
        
          rozhodnutí (ÚR), a to změna ÚR č.
        
        
          2 (optimalizace řešení MÚK a sou-
        
        
          visející změny) a dále též změna
        
        
          ÚR č. 3 (změna vedení přeložky
        
        
          silnice III/0341 v důsledku vypuš-
        
        
          tění MÚK Hlinsko).
        
        
          Je důležité upozornit, že žádos-
        
        
          ti o vydávání stavebních povole-
        
        
          ní (SP) byly až na výjimky podané
        
        
          ještě v roce 2017, tj. před platností
        
        
          novely stavebního zákona, která te-
        
        
          prve po 1. 1. 2018 umožnila vydání
        
        
          stavebních povolení i bez doložení
        
        
          majetkoprávní přípravy (MPP) pro
        
        
          stavby, kde je umožněno vyvlastně-
        
        
          ní. Pro většinu SP musela být tedy
        
        
          doložena kompletní MPP již před
        
        
          jejich vydáním. To znamenalo pře-
        
        
          devším v oblasti vypořádání služeb-
        
        
          ností, tzv. věcných břemen (VB),
        
        
          v rozsáhle zasíťovaném území
        
        
          na hranici českobudějovické aglo-
        
        
          merace mimořádný rozsah prací.
        
        
          Pro představu o rozsahu jsou uve-
        
        
          V březnu a dubnu letošního roku byly slavnostně zahájeny další
        
        
          dvě stavby dálnice D3, které společně vytváří dálniční obchvat
        
        
          českobudějovické aglomerace: stavba 0310/I Úsilné – Hodějovice
        
        
          (17. 4. 2019) a stavba 0310/II Hodějovice – Třebonín (29. 3. 2019).
        
        
          Tyto dvě stavby jsou součástí tzv. „prioritního dopravního
        
        
          záměru“ (PDZ) „D3 Obchvat Českých Budějovic“
        
        
          1
        
        
          .
        
        
          
            STAVBA DÁLNIČNÍHO OBCHVATU
          
        
        
          Českých Budějovic zahájena!
        
        
          
            D3 – 0310/I – Majetkoprávní příprava (MPP)
          
        
        
          Trvalé zábory – počet LV
        
        
          202
        
        
          Dočasné zábory – počet NS
        
        
          380
        
        
          Dočasné zábory – dohody o výkupu dřevin
        
        
          70
        
        
          Služebnosti – počet VB
        
        
          449
        
        
          z toho podáno návrhů na vyvlastnění
        
        
          70
        
        
          z toho podepsáno před vydáním rozhodnutí
        
        
          23
        
        
          z toho ukončeno pravomocným rozhodnutím
        
        
          47
        
        
          
            D3 – 0310/I – Stavební povolení (SP)
          
        
        
          Počet povolovaných SO celkem
        
        
          140
        
        
          Stavební povolení – celkem
        
        
          18
        
        
          z toho MD ČR
        
        
          4
        
        
          z toho obecný SÚ/vodoprávní úřad/odbor dopravy
        
        
          6/5/3
        
        
          
            Tab. č. 1: D3 0310/I - rozsah majetkoprávní a inženýrské činnosti
          
        
        
          
            Vysvětlivky: LV – list vlastnictví, NS – nájemní smlouvy
          
        
        
          
            (do 1 roku a nad 1 rok), VB – věcné břemeno, SO – stavební objekt
          
        
        
          
            Prioritní dopravní záměr D3 Obchvat Českých Budějovic
          
        
        
          
            musí být zprovozněn jako jeden funkční celek,
          
        
        
          
            který nahradí levobřežní trasu silnice I/3, zákres autor.
          
        
        
          
            D3 0310/I – při slavnostním zahájení stavby podepsali
          
        
        
          
            ministr dopravy Ťok, hejtmanky Jihočeského a Středočeského
          
        
        
          
            kraje paní Stráská a Pokorná Jermanová a GŘ ŘSD Kroupa
          
        
        
          
            „Memorandum o společné spolupráci při přípravě
          
        
        
          
            a výstavbě dálnice D3 a D4“, foto ŘSD ČR.