Stavební a investorské noviny - 4 / 2019 - page 14

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
14
Autory projektu je architektonická
kancelář Aulík Fišer architekti, de-
veloperem výstavby je společnost
KKCG Real Estate, generálním
dodavatelem
železobetonových
konstrukcí je akciová společnost
Metrostav a výhradním dodavate-
lem betonových směsí pro toto dí-
lo je společnost TBG Metrostav
s. r. o. V průběhu dvou let tak nad
stanicí metra vyrostou celkem čty-
ři originální budovy ve tvaru krys-
talů. Ty po svém dokončení nabíd-
nou budoucím uživatelům celkem
24 tis. m
2
, kancelářských ploch,
8,6 tis. m
2
ploch obchodních a dal-
ších přibližně 50 jednotek by mě-
lo zajistit nedostatkové služby ob-
čanům.
V současné době se projekt na-
chází ve fázi výstavby prvního
podzemního podlaží objektu, při-
čemž třetí a druhé podzemní pod-
laží jsou již hotovy. Nosný systém
stavby tvoří železobetonový mo-
nolitický skelet, což klade znač-
né nároky na výrobu, dodávku
a ukládku čerstvých betonových
směsí do stavebních konstruk-
cí. Na průběh betonářských pra-
cí jsme se zeptali ředitele společ-
nosti TBG Metrostav, Ing. Jakuba
Šimáčka. Ten na naši úvodní otáz-
ku, kdy se v TBG poprvé dozvědě-
li o přípravě projektu Centra Boři-
slavka, říká:
„Toto místo bylo dlouhou do-
bu volné. Přesněji řečeno se o tuto
volnou parcelu vedle Evropské tří-
dy vždy zajímali developeři. Jed-
nak tudy vede hlavní spoj na le-
tiště, a navíc po dostavbě metra
A tato lokalita ještě stoupla na své
atraktivitě. Dlouho tedy trval vý-
běr vhodného projektu, do diskusí
často vstupovaly různé iniciativy
s námitkami či peticemi. Poprvé se
k nám informace o projektu s ná-
zvem Centrum Bořislavka dostala
před několika lety. Samotná reali-
zace se začala připravovat na pod-
zim roku 2018.“
Co předcházelo samotným
dodávkám betonu?
Jako u každé stavby bylo nutné
pečlivě projednat kupní smlouvu,
podmínky dodávek betonu a ze-
jména požadavky na kvalitu beto-
nových směsí. Zajímaly nás i ob-
jemy a harmonogram dodávek,
abychom si i my naplánovali ply-
nulé zásobování naší betonárny.
Pro zásobování této velké stav-
by byla zvolena betonárna Libeň.
Výhodou je dobré dopravní spo-
jení se stavbou a vysoká rychlost
výroby velkých objemů. Za velmi
důležité považuji také fakt, že tu-
to betonárnu zásobujeme zejména
lodní dopravou. Ve skutečnosti to
znamená, že v případě stavby Bo-
řislavky Praze ušetříme průjezd
až 2 000 kamionů centrem měs-
ta. Potřebné množství kameni-
va pro výrobu celkového objemu
betonu pro toto dílo totiž přiveze-
me na betonárnu s pomocí zhru-
ba 60 lodí. Tím pomáháme již tak
přeplněné pražské dopravě a vy-
užíváme Vltavu jako významný
dopravní kanál pro zásobování
města. Tak jako to dělají v metro-
polích západní Evropy.
Kdy jste zahájili první beto-
náže?
Úplně první betonáže proběhly
začátkem prosince loňského roku.
Nekomplikovalo průběh be-
tonáží počasí?
Evropská třída v Praze patří mezi nejvýznamnější komunikace na území
hlavního města. Je tradiční spojnicí centra města s Letištěm Václava
Havla a v jejím okolí se nachází řada obytných čtvrtí i rozlehlých
kancelářských budov. Ten, kdo v uplynulém období projížděl Evropskou
ulicí, si nemohl nevšimnout sestavy hned několika jeřábů a čilého
stavebního ruchu, který panuje těsně pod Evropskou ulicí v blízkosti
stanice metra Bořislavka. Právě tam se totiž začal „drát“ ze země
stavební projekt se stejnojmenným názvem – Centrum Bořislavka.
CENTRUM BOŘISLAVKA
se „dere“ ze země s pomocí betonu od TBG Metrostav
1...,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...84
Powered by FlippingBook