STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          14
        
        
          Autory projektu je architektonická
        
        
          kancelář Aulík Fišer architekti, de-
        
        
          veloperem výstavby je společnost
        
        
          KKCG Real Estate, generálním
        
        
          dodavatelem
        
        
          železobetonových
        
        
          konstrukcí je akciová společnost
        
        
          Metrostav a výhradním dodavate-
        
        
          lem betonových směsí pro toto dí-
        
        
          lo je společnost TBG Metrostav
        
        
          s. r. o. V průběhu dvou let tak nad
        
        
          stanicí metra vyrostou celkem čty-
        
        
          ři originální budovy ve tvaru krys-
        
        
          talů. Ty po svém dokončení nabíd-
        
        
          nou budoucím uživatelům celkem
        
        
          24 tis. m
        
        
          2
        
        
          , kancelářských ploch,
        
        
          8,6 tis. m
        
        
          2
        
        
          ploch obchodních a dal-
        
        
          ších přibližně 50 jednotek by mě-
        
        
          lo zajistit nedostatkové služby ob-
        
        
          čanům.
        
        
          V současné době se projekt na-
        
        
          chází ve fázi výstavby prvního
        
        
          podzemního podlaží objektu, při-
        
        
          čemž třetí a druhé podzemní pod-
        
        
          laží jsou již hotovy. Nosný systém
        
        
          stavby tvoří železobetonový mo-
        
        
          nolitický skelet, což klade znač-
        
        
          né nároky na výrobu, dodávku
        
        
          a ukládku čerstvých betonových
        
        
          směsí do stavebních konstruk-
        
        
          cí. Na průběh betonářských pra-
        
        
          cí jsme se zeptali ředitele společ-
        
        
          nosti TBG Metrostav, Ing. Jakuba
        
        
          Šimáčka. Ten na naši úvodní otáz-
        
        
          ku, kdy se v TBG poprvé dozvědě-
        
        
          li o přípravě projektu Centra Boři-
        
        
          slavka, říká:
        
        
          „Toto místo bylo dlouhou do-
        
        
          bu volné. Přesněji řečeno se o tuto
        
        
          volnou parcelu vedle Evropské tří-
        
        
          dy vždy zajímali developeři. Jed-
        
        
          nak tudy vede hlavní spoj na le-
        
        
          tiště, a navíc po dostavbě metra
        
        
          A tato lokalita ještě stoupla na své
        
        
          atraktivitě. Dlouho tedy trval vý-
        
        
          běr vhodného projektu, do diskusí
        
        
          často vstupovaly různé iniciativy
        
        
          s námitkami či peticemi. Poprvé se
        
        
          k nám informace o projektu s ná-
        
        
          zvem Centrum Bořislavka dostala
        
        
          před několika lety. Samotná reali-
        
        
          zace se začala připravovat na pod-
        
        
          zim roku 2018.“
        
        
          Co předcházelo samotným
        
        
          dodávkám betonu?
        
        
          Jako u každé stavby bylo nutné
        
        
          pečlivě projednat kupní smlouvu,
        
        
          podmínky dodávek betonu a ze-
        
        
          jména požadavky na kvalitu beto-
        
        
          nových směsí. Zajímaly nás i ob-
        
        
          jemy a harmonogram dodávek,
        
        
          abychom si i my naplánovali ply-
        
        
          nulé zásobování naší betonárny.
        
        
          Pro zásobování této velké stav-
        
        
          by byla zvolena betonárna Libeň.
        
        
          Výhodou je dobré dopravní spo-
        
        
          jení se stavbou a vysoká rychlost
        
        
          výroby velkých objemů. Za velmi
        
        
          důležité považuji také fakt, že tu-
        
        
          to betonárnu zásobujeme zejména
        
        
          lodní dopravou. Ve skutečnosti to
        
        
          znamená, že v případě stavby Bo-
        
        
          řislavky Praze ušetříme průjezd
        
        
          až 2 000 kamionů centrem měs-
        
        
          ta. Potřebné množství kameni-
        
        
          va pro výrobu celkového objemu
        
        
          betonu pro toto dílo totiž přiveze-
        
        
          me na betonárnu s pomocí zhru-
        
        
          ba 60 lodí. Tím pomáháme již tak
        
        
          přeplněné pražské dopravě a vy-
        
        
          užíváme Vltavu jako významný
        
        
          dopravní kanál pro zásobování
        
        
          města. Tak jako to dělají v metro-
        
        
          polích západní Evropy.
        
        
          Kdy jste zahájili první beto-
        
        
          náže?
        
        
          Úplně první betonáže proběhly
        
        
          začátkem prosince loňského roku.
        
        
          Nekomplikovalo průběh be-
        
        
          tonáží počasí?
        
        
          Evropská třída v Praze patří mezi nejvýznamnější komunikace na území
        
        
          hlavního města. Je tradiční spojnicí centra města s Letištěm Václava
        
        
          Havla a v jejím okolí se nachází řada obytných čtvrtí i rozlehlých
        
        
          kancelářských budov. Ten, kdo v uplynulém období projížděl Evropskou
        
        
          ulicí, si nemohl nevšimnout sestavy hned několika jeřábů a čilého
        
        
          stavebního ruchu, který panuje těsně pod Evropskou ulicí v blízkosti
        
        
          stanice metra Bořislavka. Právě tam se totiž začal „drát“ ze země
        
        
          stavební projekt se stejnojmenným názvem – Centrum Bořislavka.
        
        
          
            CENTRUM BOŘISLAVKA
          
        
        
          se „dere“ ze země s pomocí betonu od TBG Metrostav