Stavební a investorské noviny - 4 / 2019 - page 7

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
7
Zakázek byla samozřejmě ce-
lá řada. Nemohu nezmínit náš po-
díl na zhotovení ocelové konstruk-
ce při výstavbě Trojského mostu
v Praze. Zde jsme zhotovili jak
podpůrnou konstrukci pro mostov-
ku, tak výrobu nosné části ocelové
konstrukce tzn. oblouk a mostov-
ku. Z oblasti průmyslových objek-
tů jsme provedli výrobu a montáž
ocelové konstrukce hal elektrár-
ny Počerady, stejně tak strojovnu
v elektrárně Ledvice. Náš provoz
také realizoval demontáž starých
a montáž nových kotlů v elektrár-
ně Prunéřov. V současné době do-
dáváme velkou a zajímavou zakáz-
ku do Londýna, kde zajišťujeme
výrobu konzol a insertů pro vý-
stavbu výškové budovy o 53 pod-
lažích s názvem Wardian Londýn.
Jaké nosné zakázky realizuje
váš provoz nyní?
Nosných zakázek v součas-
né době máme hned několik. Prv-
ní, kterou bych rád zmínil, je vý-
stavba skladovací nádrže na ropu
v areálu společnosti Mero. Další
velká akce má název Snížení emisí
v elektrárně Mělník I. Práce jsme
zahájili také na realizaci ocelové
konstrukce pro most Pirna v Ně-
mecku. V oblasti výroby mostních
ocelových konstrukcí je nyní na-
ší nejvýznamnější zakázkou vý-
roba a montáž ocelové konstruk-
ce pro rekonstrukci mostu v Lysé
nad Labem.
Můžete nám mostní dílo
v krátkosti popsat?
Most je celkově rozdělen na 3
úseky ležící dohromady na dvou
opěrách a osmi betonových pi-
lířích, z nichž pilíře P4 a P7 jsou
společné vždy pro dva sousední
úseky. První úsek o délce 60,4 m
leží mezi opěrou O1 a pilířem P4
a třetí úsek o stejné délce leží mezi
pilířem P7 a opěrou O10. Oba tyto
úseky jsou tvořeny v konstantním
6% spádu ze železobetonových
předepjatých
prefabrikovaných
„T“ nosníků, na kterých byla zmo-
nolitněna mostovka. Zhotovitelem
krajních polí je divize 4 naší firmy.
Úkolem nás ocelářů z divize 3 by-
la výroba a osazení středního oce-
lového pole mostu o délce 90,7 m
a hmotnosti 677 tun nad železniční
trať, mezi již zhotovené betonové
předpolí na pilíře P4 a P7.
Jak probíhala výroba takto
rozsáhlé ocelové konstrukce?
Konstrukce mostu byla kom-
pletně vyráběna v dílnách naší di-
vize 3 v Horních Počernicích prů-
běžně od srpna do listopadu roku
2018. Celkem bylo vyrobeno 20
montážních dílců o hmotnos-
tech od 15 do 42 tun, které byly
naváženy na stavbu ve třech eta-
pách po 5, 9 a 6 dílcích. Jednalo
se o 4 ložiskové dílce, 8 vozovko-
vých dílců a 8 chodníkových díl-
ců. V první etapě byly vyrobeny
a dodány ložiskový dílec pro pi-
líř P4 a po dvou navazujících díl-
cích vozovkových a chodníko-
vých. Celková délka této sestavy,
která byla přejímána v dílně, by-
la 24,7 m a návoz byl proveden
ve dvou dnech v posledním říjno-
vém týdnu. Ve druhé etapě byly
vyrobeny a dodány ložiskový dílec
pro pilíř P5 a po čtyřech navazují-
cích vozovkových a chodníkových
dílcích. Celková délka této sesta-
vy byla 37 m a návoz byl prove-
den pěti auty ve třech dnech v po-
lovině listopadu. V poslední etapě
byly vyrobeny a dodány ložisko-
vé dílce pro pilíře P6 a P7 a mezi-
lehlé vozovkové a chodníkové díl-
ce vždy po dvou kusech. Celková
délka poslední sestavy byla 29 m
a návoz byl proveden čtyřmi au-
ty ve třech dnech ve druhém pro-
sincovém týdnu. Veškeré dílce by-
ly na stavbu dováženy včetně PKO
již ve finálním vrchním nátěru kro-
mě spodní plochy dolních pásnic
hlavních nosníků, kde bylo před-
pokládáno drobné poškození bě-
hem výsunu.
Jak probíhala samotná mon-
táž ocelové konstrukce?
Pro předmontáž ocelové kon-
strukce mostu byla využita beto-
nová mostovka třetího pole mos-
tu mezi osami 7–10 a navazující
asfaltová komunikace. Celková
délka této plochy byla cca 100 m
v proměnném spádu 6–4 %. Před
samotným zahájením montážních
prací bylo nutné na osu této plo-
chy osadit výsuvnou dráhu o dél-
ce taktéž 100 m a celkové hmot-
nosti 50 tun. Dráha byla složena ze
dvou profilů HEB800 a byla přiva-
řena k ocelovým destičkám, které
byly do betonové mostovky osa-
zeny před její betonáží a lícovaly
s jejím horním povrchem. Montáž-
ní dílce první a druhé etapy byly
na předmontážní plochu ukládány
za pomoci autojeřábu o nosnosti
200 tun, který byl přistaven na te-
rénu vedle mostu. Segmenty se
osazovaly na předem geodeticky
Montážní rošt pro výsuv.
Osazení dílců 1. a 2. etapy.
Osazení dílců 3. etapy.
zaměřené a nastavené hlavy mon-
tážního roštu do tvaru oblouku
o poloměru cca 1,04km. Ten byl
nakloněn tak, aby během výsu-
nu mostu po jeho trajektorii, dojel
první příčník konstrukce na pilíř
P4 v definitivní výšce (+150 mm
rezerva). Segmenty třetí etapy byly
osazovány na rošt z asfaltové plo-
chy za mostem, neboť po stranách
již nebylo místo pro zakotvení me-
chanizace. To si ale kvůli velké-
mu vyložení vyžádalo využití au-
tojeřábu o nosnosti 500 tun. Postup
osazování dílců byl pro všechny
tři etapy stejný. Nejdříve se osa-
dil na 4 podpory příčníkový dílec
a k němu se přiložily opět na 4 bo-
dech dva střední vozovkové dílce.
Chodníkové dílce se osadily vždy
po stranách na 2 vnější podpory
a z vnitřní strany byly zavěšeny
ocelovými deskami s vybráním,
které byly navařeny již v dílně,
za vozovkové dílce. Ocelové des-
ky pro zavěšení byly využity i jako
vymezující profily pro nastavení
svárové mezery. Konstrukce sesta-
veného mostu byla podélně fixo-
vána k výsuvné dráze, aby nedošlo
k jejímu posunutí směrem z kopce.
Po sestavení byla geodeticky za-
měřena a na základě vyhodnoce-
ní bylo provedeno dodatečné rov-
nání v rozmezí milimetrů. K tomu
bylo využito hydraulických lisů
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...84
Powered by FlippingBook