STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
17
Albertova 21, 779 00 Olomouc
tel.: 585 757 041
e-mail:
Nosníky délky 12,8 – 18,4m
jsou z vysokopevnostního betonu
C 50/60. Vyráběny byly ve dvou-
denním cyklu v jedné dráze, vždy
dva za sebou. 28denní pevnost be-
tonu vycházela přes 80 MPa, při-
čemž dvoudenní pevnost (při
uvolnění předpětí) se pohybovala
okolo 55 MPa.
Samostatnou kapitolou byla or-
ganizace dopravy v začátcích vý-
stavby. Problémy začaly po pře-
vedení provozu do jednoho pruhu
na starém mostě. Z důvodu paže-
ní v ose silnice byla délka omezení
700m a kvůli křižovatce u CT Par-
ku musela být světelná signaliza-
ce řízena třífázově. Na úvod stav-
by jsme tak neustále hledali, jakým
způsobem zkrátit červenou a pře-
počítávali vteřiny vyklizovacích
časů nastavených na teoretickou!
povolenou rychlost 30 km/hod.
Ve stejné době začalo letiště stavět
logistický park (BALP). Délka se-
mafory řízeného úseku by pak už
byla neúnosná, přes 1 km. Situace
se vyřešila vybudováním provizor-
ního výjezdu z letiště na ulici Tu-
řanka, takže v kritickém úseku se
na letiště jezdilo jedním směrem.
Po zprovoznění nové poloviny
mostu ve dvou pruzích dopravní
problémy ustaly a provizorní vý-
jezd z letiště byl opět zrušen.
Staveniště bylo předáno zhoto-
viteli 18. října 2017, avšak do kon-
ce roku se daly provádět jen pří-
pravné práce. Za reálný začátek
stavby lze považovat až únor 2018,
kdy byly zahájeny demoliční prá-
ce. Harmonogram výstavby byl vá-
zán na poskytnuté noční výluky
– především bourání a pak mon-
táž nosníků v poli nad železnicí.
Montáž nosníků 1. etapy proběh-
la začátkem července. Díky spo-
lečnému úsilí všech zúčastněných,
ale samozřejmě především zho-
tovitele IDS Olomouc, se podaři-
lo splnit první významný milník
30. 9. 2018, kdy byl zahájen obou-
směrný provoz po dokončené po-
lovině mostu, bez SSZ. Začátkem
března 2019 proběhla montáž nos-
níků 2. fáze. Termín plného zpro-
voznění je 30. 6. 2019. Na úplné
dokončení stavby dlouhé 1 237m
nám tedy zbývá něco málo přes
měsíc.
Úhel pohledu zhotovitele
Z pohledu zhotovitele bylo asi nej-
podstatnější předejít veškerým
bezpečnostním rizikům během
výstavby, protože stavba probíhá
po polovinách za provozu na silni-
ci III/15289 a v provozu je zacho-
vána po celou dobu i dvoukolejná
elektrifikovaná železniční trať pod
mostem. Pro demolici stávajícího
mostního pole nad železnicí bylo
zhotoviteli umožněno využít pou-
ze tříhodinové noční výluky, bě-
hem nichž byly sneseny těžkým
jeřábem stávající nosníky a zde-
molovány podpěry. Stejně tak jen
za takto krátkých nočních výluk
byly osazovány nové nosníky nad
tratí v obou etapách. Nosníky přes
ostatní pole mimo trať byly monto-
vány během běžné pracovní doby
bez omezení dopravy na železnici
nebo příjezdové komunikaci k le-
tišti a to ze dvou pozic postavení
jeřábu, před železnicí a za želez-
nicí. Nosníky byly zároveň hned
při montáži stabilizovány mezi se-
bou pomocnou výztuží proti pře-
klopení.
Pro podbednění mostovky me-
zi nosníky byly použity cemento-
třískové desky osazené do předem
připravených kapes v nosnících.
Na nosníky byly na stavbě ještě
před jejich montáží osazeny kon-
zoly pro bednění krajů mostov-
ky a říms. Toto řešení umožnilo
provádění spřažené desky a záro-
veň říms za provozu bez nutnos-
ti využití výluk na železniční trati
a mělo pozitivní dopad na rychlost
výstavby. Právě hledisko výstav-
by nad elektrifikovanou tratí mělo
rozhodující vliv pro schválení líc-
ních prefabrikátů namísto celomo-
nolitických říms.
Další komplikací stavby bylo
výše uvedené navýšení nivelety
silnice, které bylo v prostoru před
mostem až 1,8m. Toto si vyžá-
dalo na rozhraní etap v délce cca
Obr. 5: Provoz na pravé polovině mostu, demolice levé.
Stav k 3.10.2018.
370m provedení pažení ze štětov-
nic, které budou muset být při vý-
stavbě 2. etapy částečně upáleny
a zbytek bude ponechán v tělese
násypu. V předpolích mostu by-
lo nutno zřídit ještě různá doda-
tečná pažení, aby bylo možné na-
pojit na sebe první a druhou etapu
spodní stavby. S tím souvisí, že se
stavba potýkala také s velmi stís-
něnými poměry, kdy základy no-
vých opěr a podpěr byly umístěny
těsně za stávajícími a prostoru pro
založení mostu na velkoprůměro-
vých pilotách bylo velmi málo.
Z tohoto důvodu byly všechny pi-
loty mostu provedeny s hluchým
vrtáním.
Ing. Tomáš Stejskal
IDS Olomouc, a. s.
Stavba je financována z programu IROP,
CZ.06.1.42/0.0/0.0/16_030/0005347.
Investor:
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje, p. o. k.
Zhotovitel: IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc, a. s.
Projektant: Projekční kancelář PRIS, spol. s r. o., Brno
TDI:
Stavcon s. r. o., Brno
Obr. 4: Podélný řez mostem.