Stavební a investorské noviny - 4 / 2019 - page 18

STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
18
Umístění stavby a dopravní řešení
zůstalo beze změny a ctí předcho-
zí projekt vypracovaný společností
Sudop Praha. Terminál je situován
v bezprostřední blízkosti hlavní-
ho plzeňského vlakového nádra-
ží ve stejné výškové úrovni jako
železniční nástupiště. Autobuso-
vý terminál tak pomyslně rozšiřuje
železniční stanici o další nové ná-
stupiště, ovšem sloužící výhrad-
ně autobusové dopravě. Další části
stavby však prošly několika změ-
nami a to v průběhu dalších stupňů
projektové dokumentace. Výsled-
ný návrh vzešel z průběžných jed-
nání, vedených se zástupci měs-
ta Plzeň.
Zastřešené ostrovní nástupiš-
tě s deseti odjezdovými stáními le-
ží na uměle vytvořené platformě
vytvořené ze zhutněného násypu
mezi novými železobetonovými
opěrnými zdmi. Takto vytvořená
rovina navazuje na stávající kole-
jiště přilehlé k žst. Plzeň hlavní ná-
draží, a vytváří tak optické spojení
s vlakovým nádražím. Z bezpeč-
nostních důvodů je kolejiště od au-
tobusového terminálu odděleno
plotem z červených lícových cihel.
Tento cihlový materiál v podobě
obkladových pásků provází celou
stavbu, jako doplněk ostatních sta-
vebních objektů v terminálu.
Dopravní napojení z terminálu
je na ulici Šumavská a to jedním
vjezdem a výjezdem společným
pro osobní automobily, autobu-
sy a trolejbusy. Pro pěší je spojení
možné úrovňově do ulice Šumav-
ská společně vedle vjezdu pro au-
tomobily. Mimoúrovňově mohou
pěší využít dvojici podchodů, va-
riantně s eskalátorem nebo s výta-
hem. Výtah je součástí podchodu
na východní straně terminálu, kte-
rý spojuje přímo všechna želez-
V roce 2014 začal
Metroprojekt připravovat
(dle územního rozhodnutí
z května 2012) projekt
stavebního povolení na
přestupní autobusový
terminál Plzeň. Výstavba
nového terminálu začala
na přelomu let 2017/2018.
Terminál byl slavnostně
otevřen v prosinci roku 2018.
Stavba byla financována
pomocí Evropského fondu pro
regionální rozvoj a proplacená
dotace činila 100 mil. Kč.
Celkové náklady stavby byly
169 mil. Kč vč. DPH.
AUTOBUSOVÝ TERMINÁL PLZEŇ
niční nástupiště. Druhý podchod
s eskalátory spojuje krytou komu-
nikaci pro pěší na západní straně
terminálu, která nabízí možnost jít
dále do centra města, nebo přístup
na železniční nástupiště a do hlav-
ní odjezdové haly vlakového ná-
draží. Toto krátké spojení a pře-
stup mezi autobusy a vlaky v řádu
několika minut je největší před-
ností této dopravní stavby.
Pro stavbu bylo potřeba zrealizo-
vat cca 140m dlouhou opěrnou zeď
proměnné výšky od 2,0 do 8,5m ze
železobetonu. Výrazným architek-
tonickým prvkem je obložení zdi
z lomového kamene. Obložení je
charakteristické pro veškeré opěr-
né zdi navazující na stavbu terminá-
lu BUS. V obkladu jsou integrová-
ny veškeré elektrikářské rozvaděče
s atypickými dvířky a veškeré deš-
ťové svody za odnímatelnými mříž-
kami. Přírodní žulou je terminál
charakteristický, žula je použitá
jako dlažba na nástupišti, obklad
na pevné schodiště, přídlažby ko-
munikací, obrubníky a sokly. Žu-
lový obklad je chráněn proti graffiti
obnovovacím nátěrem.
Pro cestující a řidiče autobu-
sů je k dispozici přízemní provoz-
ní objekt na východním konci ná-
stupiště. Ten navazuje na konec
hlavního zastřešení, je zde veřej-
né wc, denní místnost pro řidiče
a datová místnost pro technologie.
Technickou zvláštností je způsob
založení objektu na stávající kon-
strukci podzemních stěn podcho-
du SŽDC, který byl vybudován
v předstihu. Z tohoto důvodu je za-
ložení kombinací základové desky
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...84
Powered by FlippingBook