STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          18
        
        
          Umístění stavby a dopravní řešení
        
        
          zůstalo beze změny a ctí předcho-
        
        
          zí projekt vypracovaný společností
        
        
          Sudop Praha. Terminál je situován
        
        
          v bezprostřední blízkosti hlavní-
        
        
          ho plzeňského vlakového nádra-
        
        
          ží ve stejné výškové úrovni jako
        
        
          železniční nástupiště. Autobuso-
        
        
          vý terminál tak pomyslně rozšiřuje
        
        
          železniční stanici o další nové ná-
        
        
          stupiště, ovšem sloužící výhrad-
        
        
          ně autobusové dopravě. Další části
        
        
          stavby však prošly několika změ-
        
        
          nami a to v průběhu dalších stupňů
        
        
          projektové dokumentace. Výsled-
        
        
          ný návrh vzešel z průběžných jed-
        
        
          nání, vedených se zástupci měs-
        
        
          ta Plzeň.
        
        
          Zastřešené ostrovní nástupiš-
        
        
          tě s deseti odjezdovými stáními le-
        
        
          ží na uměle vytvořené platformě
        
        
          vytvořené ze zhutněného násypu
        
        
          mezi novými železobetonovými
        
        
          opěrnými zdmi. Takto vytvořená
        
        
          rovina navazuje na stávající kole-
        
        
          jiště přilehlé k žst. Plzeň hlavní ná-
        
        
          draží, a vytváří tak optické spojení
        
        
          s vlakovým nádražím. Z bezpeč-
        
        
          nostních důvodů je kolejiště od au-
        
        
          tobusového terminálu odděleno
        
        
          plotem z červených lícových cihel.
        
        
          Tento cihlový materiál v podobě
        
        
          obkladových pásků provází celou
        
        
          stavbu, jako doplněk ostatních sta-
        
        
          vebních objektů v terminálu.
        
        
          Dopravní napojení z terminálu
        
        
          je na ulici Šumavská a to jedním
        
        
          vjezdem a výjezdem společným
        
        
          pro osobní automobily, autobu-
        
        
          sy a trolejbusy. Pro pěší je spojení
        
        
          možné úrovňově do ulice Šumav-
        
        
          ská společně vedle vjezdu pro au-
        
        
          tomobily. Mimoúrovňově mohou
        
        
          pěší využít dvojici podchodů, va-
        
        
          riantně s eskalátorem nebo s výta-
        
        
          hem. Výtah je součástí podchodu
        
        
          na východní straně terminálu, kte-
        
        
          rý spojuje přímo všechna želez-
        
        
          V roce 2014 začal
        
        
          Metroprojekt připravovat
        
        
          (dle územního rozhodnutí
        
        
          z května 2012) projekt
        
        
          stavebního povolení na
        
        
          přestupní autobusový
        
        
          terminál Plzeň. Výstavba
        
        
          nového terminálu začala
        
        
          na přelomu let 2017/2018.
        
        
          Terminál byl slavnostně
        
        
          otevřen v prosinci roku 2018.
        
        
          Stavba byla financována
        
        
          pomocí Evropského fondu pro
        
        
          regionální rozvoj a proplacená
        
        
          dotace činila 100 mil. Kč.
        
        
          Celkové náklady stavby byly
        
        
          169 mil. Kč vč. DPH.
        
        
          
            AUTOBUSOVÝ TERMINÁL PLZEŇ
          
        
        
          niční nástupiště. Druhý podchod
        
        
          s eskalátory spojuje krytou komu-
        
        
          nikaci pro pěší na západní straně
        
        
          terminálu, která nabízí možnost jít
        
        
          dále do centra města, nebo přístup
        
        
          na železniční nástupiště a do hlav-
        
        
          ní odjezdové haly vlakového ná-
        
        
          draží. Toto krátké spojení a pře-
        
        
          stup mezi autobusy a vlaky v řádu
        
        
          několika minut je největší před-
        
        
          ností této dopravní stavby.
        
        
          Pro stavbu bylo potřeba zrealizo-
        
        
          vat cca 140m dlouhou opěrnou zeď
        
        
          proměnné výšky od 2,0 do 8,5m ze
        
        
          železobetonu. Výrazným architek-
        
        
          tonickým prvkem je obložení zdi
        
        
          z lomového kamene. Obložení je
        
        
          charakteristické pro veškeré opěr-
        
        
          né zdi navazující na stavbu terminá-
        
        
          lu BUS. V obkladu jsou integrová-
        
        
          ny veškeré elektrikářské rozvaděče
        
        
          s atypickými dvířky a veškeré deš-
        
        
          ťové svody za odnímatelnými mříž-
        
        
          kami. Přírodní žulou je terminál
        
        
          charakteristický, žula je použitá
        
        
          jako dlažba na nástupišti, obklad
        
        
          na pevné schodiště, přídlažby ko-
        
        
          munikací, obrubníky a sokly. Žu-
        
        
          lový obklad je chráněn proti graffiti
        
        
          obnovovacím nátěrem.
        
        
          Pro cestující a řidiče autobu-
        
        
          sů je k dispozici přízemní provoz-
        
        
          ní objekt na východním konci ná-
        
        
          stupiště. Ten navazuje na konec
        
        
          hlavního zastřešení, je zde veřej-
        
        
          né wc, denní místnost pro řidiče
        
        
          a datová místnost pro technologie.
        
        
          Technickou zvláštností je způsob
        
        
          založení objektu na stávající kon-
        
        
          strukci podzemních stěn podcho-
        
        
          du SŽDC, který byl vybudován
        
        
          v předstihu. Z tohoto důvodu je za-
        
        
          ložení kombinací základové desky