STAVEBNÍ A INVESTORSKÉ NOVINY
        
        
          11
        
        
          
            1
          
        
        
          
            PDZ dle nařízení vlády č. 283/2016 Sb., kterým se stanovily PDZ
          
        
        
          
            pro využití zkráceného řízení EIA dle zákona č. 100/2001 Sb.
          
        
        
          
            doplněného zákonem č. 256/2016 Sb.
          
        
        
          
            D3 – 0310/I Úsilné – Hodějovice
          
        
        
          
            Zahájení stavby
          
        
        
          
            04/2019
          
        
        
          
            Předpokládané zprovoznění stavby
          
        
        
          
            09/2022
          
        
        
          Kategorie
        
        
          D 27,5/120
        
        
          Délka hlavní trasy
        
        
          7 197 m
        
        
          Počet stavebních objektů
        
        
          183
        
        
          Tunel – jeden hloubený
        
        
          999,5 m
        
        
          Mosty na dálnici D3/nad dálnicí D3/ostatní
        
        
          6/6/3
        
        
          Celková délka mostů
        
        
          448 m
        
        
          MÚK Pohůrka - délka větví
        
        
          3 910 m
        
        
          Protihlukové stěny – celková délka
        
        
          5 284 m
        
        
          Opěrné a zárubní zdi
        
        
          704 m
        
        
          Úpravy ostatních komunikací – celková délka
        
        
          4,7 km
        
        
          Objem zemních prací - výkopy
        
        
          1,8 mil. m
        
        
          3
        
        
          Objem zemních prací - násypy
        
        
          0,6 mil. m
        
        
          3
        
        
          Zhotovitel DSP: PRAGOPROJEKT, a. s.
        
        
          deny souhrnné údaje v tabulce č. 1.
        
        
          Rozdílymezi rozsahemMPP u stav-
        
        
          by na okraji aglomerace (stavba D3
        
        
          0310/I) a ve volné krajině (stavba
        
        
          D3 0310/II) dokumentují tyto úda-
        
        
          je (porovnání 0310/I – 0310/II):
        
        
          trvalý zábor: 202 LV – 238 LV
        
        
          (srovnatelné); dočasný zábor:
        
        
          380 NS – 198 NS (dvojnásobek);
        
        
          služebnosti: 449 VB – 162 VB (té-
        
        
          měř trojnásobek).
        
        
          Druhé kolo výběrových říze-
        
        
          ní na zhotovitele bylo pro stav-
        
        
          by D3 0310/I a 0310/II vypsá-
        
        
          no 12. 1. 2018. Na přelomu roku
        
        
          2018/2019 musel na stavbu D3
        
        
          0310/I ještě ÚOHS dořešit podání
        
        
          návrhů (námitek), a to v I. i II. in-
        
        
          stanci. S konečnou platností rozho-
        
        
          dl ve II. instanci předseda  ÚOHS
        
        
          dne 11. 3. 2019 a návrh (námit-
        
        
          ky) zamítl. Následně uzavřelo
        
        
          dne 28. 3. 2019 Ředitelství silnic
        
        
          a dálnic ČR (ŘSD) jako investor
        
        
          smlouvu s dodavatelem – sdruže-
        
        
          ním firem HOCHTIEF CZ a. s.,
        
        
          COLAS CZ a. s. a M - SILNICE
        
        
          a. s., které podalo nejnižší nabídku
        
        
          za 5 286 mil. Kč (tj. 77 % z před-
        
        
          pokládané ceny 6 874 mil. Kč).
        
        
          V předchozím období byly in-
        
        
          vestorem zajištěny přípravné prá-
        
        
          ce mimo rozsah hlavního tendru
        
        
          na stavbu D3 0310/I, a to zejmé-
        
        
          na předstihový archeologický prů-
        
        
          zkum, včasné kácení mimolesní
        
        
          zeleně dle lhůt stanovených v po-
        
        
          voleních ke kácení, přeložky vy-
        
        
          braných inženýrských sítí, před-
        
        
          stihový geotechnický monitoring
        
        
          a zajištění činnosti RAMO (rada
        
        
          monitoringu) a také na počátku ro-
        
        
          ku 2019 s ohledem na termíny ur-
        
        
          čené v povoleních v rámci zvlášt-
        
        
          ního zadávacího řízení realizaci
        
        
          skrývky ornice tak, aby obě stavby
        
        
          D3 0310/I a 0310/II probíhaly sou-
        
        
          časně, neboť musí být také součas-
        
        
          ně zprovozněny. Obě stavby tvoří
        
        
          totiž samostatně neprovozovatel-
        
        
          né části obchvatu Českých Budě-
        
        
          jovic, který převede po pravém
        
        
          břehu Vltavy dopravu od severu až
        
        
          k jihu aglomerace (dnešní průtah
        
        
          probíhá po levém břehu Vltavy),
        
        
          jak je přehledně ukázáno na zákre-
        
        
          su stavby na začátku článku.
        
        
          Staveniště pro stavbu D3 0310/I
        
        
          bylo předáno dne 15. 4. 2019. Stav-
        
        
          ba D3 0310/I byla slavnostně za-
        
        
          hájena dne 17. 4. 2019 (stavba D3
        
        
          0310/II dne 29. 3. 2019). Předpo-
        
        
          kládané zprovoznění je v 09/2022
        
        
          (společně se stavbou D3 0310/II).
        
        
          Tím dosáhne provozovaná část ji-
        
        
          hočeské D3 v roce 2022 délky
        
        
          89km. Další úseky ke státní hrani-
        
        
          ci (24km) by měly být realizovány
        
        
          v následujících letech: stavba 0311
        
        
          (2020-2023), stavby 0312/I a 0312/
        
        
          II (2022-2025), čímž bude v roce
        
        
          2025 jihočeská D3 kompletní (113
        
        
          km). Stále ale bude zbývat dokon-
        
        
          čení středočeské D3 (58 km).
        
        
          
            Ing. Lukáš Mašín
          
        
        
          
            PRAGOPROJEKT, a.s.
          
        
        
          
            Tab. č. 2: D3 0310/I – základní údaje
          
        
        
          
            D3 0310/I – vizualizace MÚK Pohůrka a kaplického (jižního)
          
        
        
          
            portálu hloubeného tunelu Pohůrka (999,5 m), zdroj ŘSD ČR.
          
        
        
          
            D3 0310/I – vizualizace rozhraní se stavbou D3 0310/II,
          
        
        
          
            která pokračuje dále k jihu (okružní křižovatka umožňuje
          
        
        
          
            ve výhledové etapě dostavbu na MÚK Hodějovice), zdroj  ŘSD ČR.
          
        
        
          
            D3 0310/I – skrývka ornice, foto PRAGOPROJEKT, a. s.
          
        
        
          PRAGOPROJEKT, a. s.
        
        
          K Ryšánce 1668/16, 147 54 Praha 4
        
        
          tel.: 226 066 111
        
        
          e-mail: